בית / בלוג Lock / מנעולים חבויים / מנעול WALLY – מדריך

מנעול WALLY – מדריך

Wally

חלק  מדלתות המתכת ובמיוחד בערי הגדה המערבית חברון ,רמאללה, וגם במזרח ירושלים ואפילו בערים הישנות של מרכז הארץ, ירושלים, תל אביב וחיפה, בבתים ישנים, או המכונים בתים ערבים שיש להם דלת כניסה מסיבית מברזל, אנחנו נמצא את מנעול הוואלי -WALLY

מה מיוחד במנעול ?

על פניו הוא מנעול חבוי רגיל במידות מקובלות של 85 מ”מ- כלומר : מרכזי חורים : ידית – צילינדר  – 85 מ”מ . ומידות מרחקי מרכז הצילינדר לקצה המנעול – Backset במידות של  45 מ”מ . אלו הן המידות האירופאיות הרגילות וזאת בשונה ממנעולי הסטנדרט בארץ בתקן 101 של 45/90 מ”מ

הדבר היחיד שיש לשים לב אליו והוא מה שהופך את המנעול לחריג הוא לשונית המנעול המיוחדת של מנעולי הוואלי

מנעול חבוי בתצורת צילינדר מופעל על ידי הצילינדר . כאשר אנחנו מסובבים את המפתח בתוך הצילינדר  אנחנו בעצם מסובבים את לשונית הצילינדר אשר גורמת  למנעול החבוי  לפעול בהתאם לסיבוב –  

  1. כאשר נסובב את המפתח שמאלה אנחנו נגרום למנעול החבוי להוציא את הבריח אשר יכנס לתוך משקוף הדלת  
  2. כאשר נסובב את המפתח ימינה אנחנו נדחוף את לשונית הטריקה של המנעול החבוי לתוך המנעול .. 

אלו הן הפעולות בכל מנעול חבוי  , וגם מנעול ה WALLY  עובד לפיו . השוני במנעול הWALLY הוא  שמנגנון המנעול שונה מיתר כלל המנעולים וזאת בכך שהמנגנון  מופעל רק על ידי לשונית צילינדר מיוחדת ושונה  מכל לשוניות הצילינדרים שאנחנו מכירים וזאת בכך שהיא יותר צרה ויותר קצרה

באיור להלן אנו רואים את ההבדלים בין סוגי הלשוניות :

לשונית A –  לשונית צילינדר ה- WALLY , נשים לב שגובה הלשונית ממרכז הגליל הינו 14.5 מ”מ , ורוחב בסיס הלשונית הינו 5 מ”מ 

לשונית B –  לשוניות של צילינדרים מיוחדים

לשונית C –  לשוניות של צילינדרים אירופאים מסוג האן 17 מ”מ . זהו הצילינדר הנפוץ ביותר באירופה.  ובישראל הוא מהווה כ99% מכלל הצילינדרים . גובה 15 מ”מ ורוחב של 6.5 מ”מ

חשוב להבהיר – אין הבדל בין גוף צילינדר ה-WALLY לבין גוף צילינדר אירופאי 17 מ”מ , שניהם זהים . ההבדל היחיד הוא בלשונית שהיא שונה . 

לשונית C
לשונית A

אנחנו רואים את ההבדלים בין הלשוניות , כאשר ההבדלים החשובים ביותר באים לידי ביטוי בעובי הלשונית , כאשר לשונית צילינדר סטנדרטי עבה ב 1.5 מ”מ  מצילינדר WALLY . וגובה לשונית צילינדר סטנדרטי גבוה ב 0.5 מ”מ מצילינדר WALLY . שינויים אלו הם – הם אלו שגורמים לכך שמנעול ה WALLY לא יכול לעבוד עם צילינדר רגיל .

מאחר ולשונית צילינדר ה WALLY שונה מיתר הצילינדרים הנמכרים בשוק , הרי שלא נצליח להחליף צילינדר במנעולי WALLY וזאת משום שמנגנון מנעול הWALLY לא יכול לפעול כי לשונית צילינדר רגיל [ דגם C] לא תצליח להניע את מנגנון המנעול ובכך הבריח לא יצליח לצאת מהמנעול. ראו באיור להלן חתך של מנעול GEGE KABA מקווקו בחץ אדום. 

.

אחת מהבעיות הנפוצות כאשר מגיעים לתקן דלת תקולה אשר מותקן בהן מנעול WALLY  הוא שיש בעיה לא ברורה למי שרוצה לתקן את הדלת. שכן הוא רואה שהצילינדר לא תקין ובכל זאת כאשר הוא מחליף את הצילינדר לצילינדר תקין , המנעול עדיין לא עובד .ולכן  רבים טועים וחושבים שהבעיה היא במנעול ולא בצילינדר ומחליפים גם את המנעול וגם את הצילינדר . מאחר וקשה למצוא מנעולים וצילינדרים של WALLY  בשוק הישראלי , הרי שמחפשים מנעולים תחליפים שלא תמיד מתאימים למידות מנעול ה WALLY  המקורי הן במידות שלו והן בצבע הזהב המיוחד שלו .

מהן הפתרונות ?  יש כמה פתרונות כדלהלן .

ראשית יש לבדוק היכן התקלה הנכונה האם היא במנעול או שהיא בצילינדר .

אם הבעיה היא במנעול שהוא לא תקין והוא נהרס כתוצאה מפריצה או בלאי  , הרי שעדיף להחליף למנעול 85 מ”מ  מקטגוריות מנעולי ה- 85 מ”מ – ניתן לעיין בקטגוריה הזאת – כאן  . יש לשים לב ש Backset  מנעול ה- WALLY הינו 45 מ”מ .  העדיפות להחליף את מנעול ה WALLY  נובע מכך שקשה להשיג את המנעול הזה .

אופציה נוספת היא לרכוש מנעול תואם WALLY  המיוצר על ידי חברת ALBA מבית ASSA ABLOY . מנעול זה דומה למנעול ה WALLY , הן במידות 85/45 מ”מ  והן בגימור הזהוב שלו . ומתאים לדלתות הברזל . היתרון של המנעול הזה שלא צריך להתקין בו צילינדר WALLY , אלא מספיק כל צילינדר עם פרופיל אירופאי 17 מ”מ  עם לשונית רגילה .  

.מנעול ALBA  תואם WALLY.

צילינדר תקול 

אם הבעיה היא בצילינדר , הרי שיש להתאים צילינדר מיוחד המותאם למנעולי WALLY  . אחרת נצטרך להחליף גם את המנעול וגם את הצילינדר .

אופציה נוספת היא להשחיז את הלשונית של הצילינדר הרגיל ולהתאים אותו למבנה הלשונית של צילינדר ה WALLY . מאחר ועובי לשונית רגילה [ C ] עבה יותר מלשונית WALLY  ב 1.5 מ”מ וגבוהה ב 0.5 מ”מ , הרי שניתן יהיה להתאים את הלשונית למנעולי הWALLY . אבל חשוב להבהיר כי אופציה זאת יכולה להתאים רק למי שיש לו משחזת מדוייקת ויש לו רקע טכני ,שכן אחרת כל הקטנה חריגה של הלשונית תגרום לכך שהצילינדר יהרס והוא לא יוכל להתאים לא למנעול WALLY  ולא לשום מנעול אחר.

רז מנעולים
המאמר נכתב ע"י צוות עובדי רז מנעולים. אין להעתיק טקסט ו / או צילומים ללא אישור בכתב ומראש. כל הזכויות שמורות לרז מנעולים.
נשמח לקבל הערות / הארות למייל [email protected] או ב WhatsApp או בתגובות למאמר הזה.
1 תגובות...
  1. יחיאל המנעולן 06/11/2023

    רז זה יחיאל המנעולן
    אני מאוד מודה לך על הפירוט
    למדתי כבר כמה וכמה דברים מהאתר שלך
    תודה!!!

השאירו תגובה