בית / בלוג Lock / צילינדרים / ההיסטוריה של המנעולים

ההיסטוריה של המנעולים

את ההיסטוריה של המנעולים אפשר גם ללמוד מתוך הרעיון של ‘אם הצורך הוא אבי ההמצאה’. הצוויליזציה האנושית בהופכה מחברה של ציידים לקטים נוודים לחברה חקלאית שנאחזת בקרקע ומפתחת אותה ומאחסנת את מוצרי המזון והביגוד במחסנים קבועים ולא נייחים, הזינה את הצורך לפתח מתקן כלשהו – המכונה מנעול – שישמור על מאגרי המזון מפני גניבות.

בטרם המצאת המנעול, השמירה הייתה מתבצעת באמצעות הצבת שומרים חמושים בנשק קר, או שהיו קושרים את המוצר הננעל בחבלים שיוצרו מהצומח. אופן קשירת החבל ופיתוח סוגי קשירות שולבו עם אמונות והטלת קללות או הבטחות שונות למתירי הקשרים. דוגמא בולטת לאמונה כזאת היא קשר גורדי המבטיחה את כיבוש יבשת אסיה למי שיתיר את הקשר.

נסיונות אחרים לנעול את הדלתות באמצעות בריחים ומנעולים פרימטיבים, לרוב נכשלו ואבטחתן הייתה חלשה ביותר.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא מצרים-1024x669.jpg
מחרשה רתומה לשור | מצרים  | 1200 לפני הספירה

המנעול הראשון

המצאת המנעול מתוארך לפי מספר מקורות ותרבויות שונות בין 2000 ל- 4000 לפני הספירה. המנעולים הראשונים התגלו בין חורבות העיר נינווה – בירת אשור העתיקה (מוסול/עירק דהיום) ופרס. המנעול העתיק ביותר הידוע נמצא בשנת 1842 בהריסות ארמונו של הקיסר סרגון השני בחורסאבאד, פרס.

הפיתוח המצרי הוא הפיתוח הבולט והוא משודרג בהמשך למנעול הסיכות – פינים הוא מנעול הצילינדר ועד היום הרעיון הבסיסי הזה מוביל בתפוצתו כמנעול הכי נפוץ בעולם. ישנן עדויות שגם בסין פותחו מנעולים ויתכן בעוד תרבותיות שונות וזאת ככל שהצורך דרש פיתוח מנעולים.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא מנעול-מצרי.jpg
איור מנעול מצרי . קרדיט : wikipedia | Willh26

יוון ורומא

המצאת המפתח מיוחסת ל – Theodorus of Samos מהמאה ה-6 לפני הספירה. המנעולים היווניים השתמשו בבריחים מחורצים שהופעלו על ידי הכנסת להב של מפתח בצורת מגל ברזל, באורך של כמטר לתוך חריץ וסיבובו ב-180° כדי להפעיל את הבריח. המשורר היווני הומרוס מתאר את המנעול היווני לערך בשנת 800 לפני הספירה בשירו האודיסאוס :

‘She went upstairs and got the store room key, which was made of bronze and had a handle of ivory ; she then went with her maidens into the store room at the end of the house, where her husband’s treasures of gold, bronze, and wrought iron were kept, and where was also his bow, and the quiver full of deadlyarrows that had been given him by a friend whom he had met in Lacedaemon – Iphitos the son of Eurytos

גם הרומאים השתמשו בשיטות של היוונים, אבל הם שיפרו משמעותית את עיצוב המנעול ואת טכניקות הייצור ובמיוחד במזעור המפתחות והמנעולים ועיצובם.

המפתחות הרומאיים היו מסוגננים ומעוצבים והיוו סמל סטטוס לעושר. חלק מהמפתחות מוזערו לטבעת אצבע, או בקשירה לשרשרת על הצוואר (לטוגות לא היו כיסים לאחסון המפתחות). מאחר והרבה מנעולים לא יוצרו מברונזה הרי שקיימים כיום מעט מנעולים רומיים מוקדמים. מפתחות בייצור מאוחר מברונזה כן שרדו.

המסחר הער בתקופת יוליוס קיסר הוביל לביקוש רב למנעולים בקרב הסוחרים והפוליטיקאים העשירים הרבים. המנעול סיפק אבטחה נמוכה מאוד והוא היה נפוץ לשימוש בדלתות פנים או לנעילת ריהוטים וארונות. הביקוש למנעולים ירד לאחר נפילת רומא במאה החמישית ( גם אימפריות נופלות) וזאת בעיקר כי לא היה רכוש כדי להגן עליו וגם האצולות והסוחרים התמעטו ומכאן גם ההפסקה הארוכה בפיתוח המנעולים באירופה בהמשך.

המהפכה התעשייתית

המהפכה התעשייתית (1760-1830) הובילה את ההתקדמות הטכנולוגית באירופה המערבית ובעיקר בבריטניה. המצאת הקיטור ושיפורים משמעותיים בהליכי ייצור הברזל והמצאות כלים מכניים כמו מחרטות וכרסמות וייצור ברגים וצירים, כל אלו הובילו את תחילתו של הרנסס של ענף המנעולים. השליטה בענף עברה בתחילת המאה ה-19 לידי האמריקאים.

מנעול מנוף

בשנת 1778 רוברט בארון מנעולן מבריטניה ממציא את מנעול המנוף אשר מופעל על ידי פחיות/פלטות מלבניות עם תבנית שמאפשרות למפתח הנכנס ליישר את הפחיות ועל ידי הסיבוב לדחוף את הבריח כלפי חוץ/פנים.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא Lever_tumbler_lock_animation.gif
אנימציה Joram van Hartingsveldt | wikimedia


מנעול ברמה

ג’וזף ברמה מבריטניה ב-1784 מפתח את מנעול ברמה המכונה גם מנעול האתגר (Bramah lock) הוצע והוצג בחלון החנות בלונדון משנת 1790 מודעה בנוסח הבא :

‘האמן שיוכל ליצור כלי שיפתח את המנעול יקבל 200 גינאה ברגע הצלחתו’

לונדון, 1790
קרדיט : ויקיפדיה

במנעול ברמה המקורי היו 18 חריצים שאפשרו 470 מיליון קומבינציות ( נדיר גם כיום). חברת ברמה קיימת עד היום בלונדון והיא ממשיכה לפתח מנעולים. בשנת 1851 בתערוכה הגדולה של יצירות התעשייה של כול האומות , אלפרד צ’ארלס הובס ממציא ומסגר מבוסטון מצליח לפתות את המנעול לאחר 16 ימי עבודה. אנחנו עוד נחזור אליו בהמשך.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא התערוכה-1-.jpg
פנים התערוכה – 1851

מנעול צ’אב

בשנת 1818 ג’רמיה ( ירמיהו ) צ’אב מבריטניה המשיך לפתח את מנעול המנוף של בארון תוך כדי שימת דגש על שיפורים באבטחת המנעול. הפיתוח הבולט של המנעול הוא שכניסה של מפתח לא נכון תוקע את המנעול ולא ניתן לשחרר את המפתח התקוע עד לכניסת המפתח המקורי מצידו השני של המנעול.

מנעול צ’אב נודע בזמנו כמנעול שבלתי אפשרי לפרוץ אותו והוא לא מתאים לחובבנים. הרעיון שהזנת קוד שגוי תנטרל את מערכת הנעילה מהווה כר פורה לסרטי פעולה וגם את המציאות.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא צאב-מנעול.jpg
מנעול CHUBB’S

המצאת מנעול הצ’אב נולדה בעקבות פריצת מנעולי המנוף אשר התבצעה במספנות פורטסמות’ שהיו שייכות לבסיס הימי של המדינה באמצעות מפתחות מזויפים. בעקבות הפריצה והחרפה שנגרמה לממשלת הוד מלכותה, הוכרזה תחרות על פיתוח מנעול שניתן לפתוח אותו רק עם מפתח בלעדי למנעול.

ירמיהו שעבד בממחסני המספנות נענה ליוזמה והכניס הגנות משמעותיות במנעול המנוף. כדי לבחון את חוזקו של המנעול,הוא ביקש שהמדינה תתן לו להעניק מוטיבציה מטורפת במתן חנינה מבית הסוהר מהממשלה ו 100 פאונד לאסיר המסוגל לפרוץ את המנעול. כרטיס היציאה לחופש לא הונפק וירמיהו זוכה בפרס השווה בערכו להיום בסך 30,000 ש”ח.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא lock-chab.jpg
מנעול CHUBB’S


באחד מספריו של שרלוק הולמס נשאלת השאלה “האם זה מפתח פשוט?” 

ועל כך משיבה המשרתת גברת מרקר , “לא, אדוני, זה מפתח של צ’אב‘.

בסופו של דבר גם מנעול צ’אב נפרץ ושוב פעם על ידי אלפרד צ’ארלס הובס ידידנו שפרץ כזכור גם את מנעול ברמה.

מנעול פינים – מנעול צילינדר

ההתפתחויות הטכנולגיות זירזו את פיתוח את המנעול המצרי. הראשון שאחראי לפיתוח המנעול הוא אברהם אוגייר סטנסברי (1776–1829). אברהם היה רופא וממציא אמריקאי מפילדלפיה, סוחר, מוציא לאור, מחנך ושר פרסביטריאני.

בשנת 1805 הוא רשם פטנט על מנעול המבוסס על המנעול המצרי והוא למעשה הממציא הראשון שמפתח את המנעול המצרי ופותח את הדלת ללינוס ייל האב בהמשך.

לינוס ייל – Yale

לינוס ייל האב היה ממציא ויצרן מנעולים אמריקאי עם התמחות בייצור מנעולים לבנקים שהיו באותה תקופה נשדדים כל ראשון וחמישי, ממש כמו שראינו בסרטי הספגטי הישנים . את החנות הראשונה של חברת YALE הוא פתח בשנת 1840 בניופורט-ניו יורק . בשנת 1850 בנו לינוס ייל ג’וניור שהיה מוכשר בציור דיוקנאות מצטרף אל עסקי אביו ומפתח את מנעול הצילינדר.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא YALE1.jpg
YALE

מנעולי S&G

ג’יימס סרג’נט (1824–1910) איש עסקים אמריקאי שהקים בשנת 1857 את חברת Sargent and Greenleaf המכונה גם S&G, החברה פעילה עד היום ומובילה בתחומה

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא סר4.jpg
Sargent and Greenleaf 6730

בשנת 1866 הוא רושם פטנט על מנעול הקומבינציה הראשון ובשנת 1873 את מנעול הזמן. מנעול הזמן נולד כתוצאה מהפשיעה שהתחוללה בארצות הברית בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-19. שודדי הבנקים אילצו את הבנקאים האומללים למסור את מפתחות הכספת או את מספר הקומבינציה של הכספת. בהעדר שיתוף פעולה, הדרך לרצח היה מהיר ביותר.

בנסיבות אלו ברור לשודד הסביר והשפוי שאין טעם לאיים בכדור בראש לבנקאי שאמור להמתין לפחות חצי שעה עד שהכספת תפתח.

מנעול סגל

סמואל סגל בלש לשעבר בניו יורק, מקים בשנת 1912 את חברת Segal Lock and Hardware Company והוא ממציא מנעול שמתרכז בנעילת הצירים ולא עם הבריח. המנעול מכונה עד היום מנעול סגל

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא מנעול-סגל.jpg
מנעול Segal

ההיסטוריה כמשל

הרבה מציינים את העובדה הנכונה שמתחילת הספירה ועד לפחות עד שנת 1778 לא חלה התפחות משמעותית ביצור ותכנון מנעולים. חשכת ימי הבניים מהבחינה הטכנולוגית הייתה ארוכה מאוד והסיבות לכך הן שלא היה לבני אותה תקופה, את הכלים ואת הידיעות הטכנולוגיות כדי לייצר מוצרים מדוייקים כמו מנעולים שדורשים התמקצעות במקצועות טכנולוגיים ושימוש במדעים שטרם התגלו לבני אותה תקופה.

אם נקדיש רגע של מחשבה על כך שהמנעול הנפוץ בעולם בתחילת שנות ה- 2000 מבוסס על מחשבה שמקורה בתרבויות שמעל 4,000 שנה, הרי שיש סיכוי שנלמד פרק חשוב בצניעות אל מול העבר.


שאלות נפוצות
מתי הומצאו המנעולים הראשונים
המנעולים הראשונים מתוארכים לפי מספר מקורות ותרבויות שונות בין 2000 ל- 4000 לפני הספירה. המנעולים הראשונים התגלו באזור עירק ומצריים וכן
אלו סוגי מנעולים קיימים היום בעולם ?
מנעולי מנוף. מנעולי צילינדר.מנעולי תליה. מנעולים חבויים. מנעולים חשמליים. מנעולים אלקטרומגנטיים . מנעול קומבינציה סיבובי. מנעול זמן
מהו המנעול המכני הנפוץ בעולם
מנעול פינים - מנעול צילינדר הוא המנעול המכני הנפוץ בעולם והוא מויישם במספר רב פלטפורמות נעילה מכניות כדוגמת: צילינדרים לדלתות.מנעולי תליה,מנעולי ריהוט ועוד
רז מנעולים
המאמר נכתב ע"י צוות עובדי רז מנעולים. אין להעתיק טקסט ו / או צילומים ללא אישור בכתב ומראש. כל הזכויות שמורות לרז מנעולים.
נשמח לקבל הערות / הארות למייל [email protected] או ב WhatsApp או בתגובות למאמר הזה.
1 תגובות...
  1. דוד הדר 06/03/2024

    שלום
    אני מעוניין לרכוש מנעול סיגל , כמו שבתמונה. יש לי מנעול כזה והוא התקלקל , ואני רוצה להחליף. היכן אני מוצא וכמה הוא עולה.

השאירו תגובה